דרעי יהיה שר הבריאות הבא; ברסי חוזר לנהל את ענף הקנאביס הרפואי?

אריה דרעי צפוי להתמנות לתפקיד שר הבריאות הבא, בו הוא יחזיק במקביל לתפקיד שר הפנים. על פי רוב ההערכות משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר הזכור היטב למטופלי הקנאביס הרפואי, צפוי לקבל שוב את התפקיד ולחזור "לנהל את ההצגה" בתחום

ייתכן שבקרוב מאוד יאלצו אריה דרעי ושכניו בשכונת הר-נוף בירושלים להתמודד עם הפגנות שבועיות חוזרות ונשנות מצד מטופלי קנאביס רפואי, זאת לאחר שהבוקר נודע כי הוא יתמנה לתפקיד שר הבריאות הבא של ישראל.

על פי רוב ההערכות, דרעי צפוי להחזיר לכסא מנכ”ל משרד הבריאות את משה בר סימן טוב, המנכ”ל לשעבר, הזכור כגורם משמעותי במשרד בימי השר לשעבר יעקב ליצמן, כולל באחריות על ניהול תחום הקנאביס הרפואי.

שר הבריאות לעתיד דרעי – אולי יחד עם בר סימן טוב – יאלץ, בין יתר הקשיים בתחום הבריאות בישראל, להתמודד ספציפית עם ענף קנאביס רפואי שנמצא בסערה מכמה בחינות, הן בתחום הטיפולי והן בתחום הרגולטורי.

ענף במשבר

מבחינת העוסקים בתחום הענף נמצא במשבר שלא היה כמותו, כשעשרות חברות ויצרנים, שמתמודדים עם יבוא גובר מחו”ל, נמצאות בסכנת פירוק. כמה מהן אף כבר נסגרו או מכרו את נכסיהן ועזבו את התחום.

אריה דרעי (צילום: פלאש90)
שר הבריאות הבא – אריה דרעי (צילום: פלאש90)

עיקר העיסוק של משרד הבריאות בתחום הקנאביס הרפואי בקדנציה הקרובה צפוי להיות בתכנית שנוסחה בשתי הממשלות הקודמות – למעבר ממשטר של רישיונות קנאביס רפואי למשטר של מרשמים, כמו בתרופות מרשם “רגילות”.

המודל הזה זכה בסוף דרכה של הממשלה הקודמת למה שנראה היה כמו קונצנזוס, אפילו מצד קופות החולים שהתנגדו עד אז, זאת בתנאי שכל המרשמים לקנאביס יינתנו רק במסגרת הציבורית, כלומר דרכן, ורק בעבור תשלום של 720 ש”ח למרשם ו-360 ש”ח לחידושו.

מצד שני, יש בענף מי שחושב שהסתדרות הרופאים (הר”י), שלאורך שנים היתה ממובילות ההתנגדות להקלות בתחום הקנאביס הרפואי, איננה תומכת במעבר למודל המרשמים, גם אם היא לא מצהירה על כך בגלוי, ומעריכים שהיא אף עלולה להיות חסם לאישור מהלך כזה. הר”י סירבה למסור תגובה לעניין זה הבוקר.

המינוי של דרעי כעת מגיע אגב על רקע פרשת פרומדיס – פרשת רישיונות הקנאביס הרפואי שניתנו לכאורה על ידי רופאים בעבור בצע כסף, זאת במסגרת מה שהמשטרה חושדת שהוא ארגון מסודר שגילגל יותר מ-17 מיליון שקל במהלך השנה האחרונה והוביל השבוע למעצרם של כמה רופאים ועובדי החברה.

חוזר לזירה

מצד אחד, בר סימן טוב לא היה חביב במיוחד על מטופלי הקנאביס הרפואי וזכה לביקורת נוקבת גם מגיא לרר שהוביל את מחאתם. “זה יותר גרוע מפייק ניוז”, תיאר אז את פועלו של לרר, שבתגובה לאחר מכן קבע כי בר סימן טוב “עשה עבודה רעה”.

השיא הגיע כאשר הוא כינה בריאיון לרדיו את רבים ממטופלי הקנאביס הרפואי “פושעים” וטען כי “הם מקבלים 90 גרם בחודש ומפיצים את זה לנערים”. בחלוף זמן קצר הוא התנצל על דבריו, אך אלה נצרבו בתודעה.

משה בר סימן טוב (צילום: פלאש90)
חוזר לתפקיד מנכ”ל משרד הבריאות? משה בר סימן טוב (צילום: פלאש90)

בנוסף זכורה לבר סימן טוב, המכונה בקצרה “ברסי”, ההצהרה שנתן בריאיון לפיה “מחירי הקנאביס ירדו תוך שבועיים” – דבר שבדיעבד הסתבר כהטעיה. לא רק שהמחירים לא ירדו מאז, אלא שחודשיים אחר כך הם זינקו בחדות.

מצד שני, תומכיו יטענו כי הוא האיש שניסה אולי יותר מכולם לסייע למטופלים, כאשר כן השקיע וקידם את רעיון פיקוח המחירים על שוק הקנאביס, בניגוד לעמדת משרד האוצר, בניסיון להוזיל את עלויות הטיפול. בענף יש מי שטוענים שהיה מדובר במעין “הצגה” ובפועל הוא ידע, כמי שבעל רקע במשרד האוצר, שזה לא מהלך שסביר שיתממש.

בר סימן טוב גיבה בקדנציה הקודמת שלו כמעט בכל המקרים את מנהל היק”ר יובל לנדשפט, אבל בשלב מסוים, לאחר תלונות רבות בנושאים שונים בנוגע להתנהלותו של האחרון, נטל חלק מסמכויותיו והציב מעליו את המשנה למנכ”ל דאז פרופ’ איתמר גרוטו, שזכור למטופלים כמי שסייע להם רבות.

מי שאולי עשויה לאזן את המשוואה בעניין הקנאביס הרפואי היא ח”כ עידית סילמן, שלפי רוב ההערכות מתוכננת להתמנות לתפקיד סגנית שר הבריאות. סילמן, שלדברי גורמים במפלגת הליכוד מצדדת בהקלות בתחום הקנאביס הרפואי, אולי אף תקבל לידיה את האחריות על תחום הקנאביס הרפואי במשרד באופן ספציפי.

המטופלים יחזרו להפגין?

כזכור, בקדנציה האחרונה, כמו קודמיו יעקב ליצמן ויעל גרמן, ספג גם שר הבריאות ניצן הורוביץ מחאה ציבורית נוקבת מצד הקורבנות של ענף רצוף קשיי רגולציה וביורוקרטיה – המטופלים.

במהלך השנה האחרונה הפגינו מטופלים עשרות פעמים מול ביתו של הורוביץ בתל אביב, למעשה מדי שבת, ואף מול בית הנופש שלו במושב מצפה הילה שבצפון הארץ.

הבוקר בשיחה עם מגזין קנאביס טוענים כמה ממובילי המחאות בתחום הקנאביס בשנים האחרונות כי בכוונתם לחזור למחות גם מול נציגי הממשלה הנרקמת החדשה במידה שלא ייענו דרישותיהם.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר